РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 39.227 EUR: 42.442
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 39.227
EUR 40.000 41.000 42.442
USD 39.180 39.515 39.227
EUR 42.320 42.839 42.442
Ми допрацьовуємо BuildPortal. Зовсім скоро він стане ще кращим!

Як змінився ринок коворкінгів та гнучких офісів України: дослідження (ІНФОГРАФІКА)

Cтали відомі результати дослідження ринку коворкінгів та гнучких офісів України
14933 27.09.2021 в 09:30



Ринок коворкінгів та
гнучких офісів України 


На першій конференції Сoworking Ukraine були оприлюднені дані дослідження ринку коворкінгів та гнучких офісів України, якe проводилось влітку 2021 року. Дослідження  проводилось у партнерстві з консалтинговою компанією у сфері комерційної нерухомості CBRE Ukraine, платформою для коворкінгів andcards, Українським клубом нерухомості (URE Club) та комунікаційним агентством Kana PR. В дослідженні взяли участь оператори коворкінгів та гнучких офісів, загальна площа локацій яких складає 70 000 кв. м. Серед респондентів, 90% є локальними операторами та 10% - міжнародними.

Станом на серпень 2021 року загальна пропозиція коворкінгів складає 96 000 кв. м, а це - 4,9% від загального об’єму якісних офісних площ на ринку.

За висновками експертів, гравці ринку відчувають помірний та обережний оптимізм, оскільки коронавірус «змив» з ринку невеликих та незацікавлених у тривалій грі операторів, розчистивши шлях для тих, хто працює в довгу.

З іншого боку, на ринок стали виходити нові гравці: корпоративні замовники, стартапи нової генерації – з існуючими бюджетами розвитку, підтягуватись почав навіть державний сектор. Всі ці замовники бажають отримати гнучкі простори, додаткові послуги та оптимізувати бюджети. Що, власне, і пропонує ринок коворкінгів.

Прогнози розвитку ринку оптимістичні -  на ринку вистачає місця всім, попит ще далекий від задоволення, і гравці, що потроху нарощують професіоналізм та експертизу, матимуть клієнтів та розвиток ще дуже тривалий час.

Портфель 64% операторів включає 1-2 локацій, в той час як 27% операторів мають в управлінні від 3 до 7 локацій, а 9% мають в своєму портфелі 7 або більше локацій.

Серед опитаних, 67% коворкінгів є мережевими, саме за рахунок мережевих локацій відбувається зростання ринку.

Найбільше зростання кількості коворкингів відбувалось у 2018-2019 роках


Де розташовані  коворкінги?

Більшість респондентів відповіли, що віддають перевагу розташуванню своїх локацій в бізнес-центрі.
В останні роки, на ринку можна спостерігати поодинокі відкриття коворкінгів в торгово-розважальних центрах, проте даний тренд ще слабко розвинений.

За типом співробітництва із об’єктом  нерухомості, домінуюча більшість респондентів (70%) орендують площі для своїх локацій, а власниками площ є лише 30%.


Які сфери бізнесу орендують коворкінги?

В структурі користувачів коворкінгами та гнучкими офісами переважає середній бізнес (35%), а малий бізнес та стартапи мають частки по 20% порівну. Великий бізнес, до якого відносяться корпоративні компанії, займають найменшу частку в 11% і хоча цей тренд тільки захоплює ринок, але вже зараз зрозуміло, що попит на послуги з боку корпоративних клієнтів буде рости.

Серед сфер бізнесу, ІТ сектор є найбільшим користувачем серед усіх респондентів. Пандемія стала каталізатором, але не основною причиною для міграції IT-компаній в коворкінги. Дана тенденція сформувалась на ринку раніше, так як стрімкий ріст ІТ ринку в Києві, разом із активним розширенням компаній в 2018-2019 році, не дозволяв задовільнити попит орендарів на великі площі в традиційних офісах. Компанії часто орендували коворкінги для своїх команд, тому IT-сфера виявилися краще підготовлена до змін, які принесла пандемія. 

Зараз структура клієнтів змінюється, хоча і повільно: IT все ще лідирує, але не зменшується інтерес з боку МСБ, великих корпорацій, а також поодиноких – поки – державних структур. 

Окрім того, спостерігається зміна в структурі орендарів - якщо раніше це були невеликі компанії та представники фрілансу, то зараз все збільшується попит зі сторони великих компаній, що потребують більше окремих офісів – закритих кабінетів.

В сучасній структурі планувального рішення коворкінгів та гнучких офісів в середньому open space займає 10% локації. В свою чергу, закриті офіси займають більшу частину локації, саме тому попит на кабінети є основним джерелом доходу локації. Що стосується попиту на коворкінги та гнучкі офіси, близько 50% респондентів зазначили, що за останній рік попит на open space зменшився в середньому на 50%.


Ціна робочого місяця у коворкінгу

36% респондентів зазначили, що ефективна вартість робочого місця в open space становить від $220 та більше, а 42% опитаних, що ефективна вартість робочого місця у кабінетах знаходиться в діапазоні $200-$300. Дана вартість залежить від сукупності факторів та умов угоди оренд: розміру та бренду компанії, довготривалості строку оренди та умов розривності договору.

На час пандемії, оператори, які зіткнулись із зменшенням заповнюваності локацій, були змушені робити знижки на деякі продукти, в основному на переговорні кімнати та івент-зали, що користувались меншим попитом серед гравців ринку.

Що стосується вартості кабінетів (закритих офісів), 42% респондентів зазначили, що вартість кабінетів залишилась без змін, а 41% - про збільшення вартості, що в цілому демонструє загальну динаміку цін.


Додаткові послуги

Результати показали, що консьєрж-сервіс у його канонічному вигляді українським резидентам коворкінгів не потрібен. А от формування back office для них є найзатребуванішою послугою, як і надання юридичної адреси.

Коректне формування збалансованих портфелів аутсорс-послуг привабить і нові команди у гнучкі офіси та опен спейси України.

Резиденти ставлять на перше місце ефективність. Робота з текстами-документами, оренда техніки та замовлення їжі – все заради позбавлення від непрофільної діяльності. Як і організація заходів, якої в світі корпорацій займаються окремі офіс-менеджери (якщо не окремі відділи).  

Гнучкі офіси та коворкінги стають все більш поширеними на українському ринку і складають вже невід’ємну частку офісного сегменту, зазначається у дослідженні. Після стрімкого зростання в останні роки, пандемія Covid-19 внесла деякі корективи в ринкову динаміку для орендарів, операторів та власників. Наприклад, змінилася структура планувальних рішень в коворкінгу, так деякі оператори збільшили частку закритих офісів в порівнянні до open space, а також в структурі витрат, безумовно, домінували витрати на заходи безпеки від пандемії.

Респонденти зазначають, що загалом ринок стає більш професійним, а з урахуванням ситуації, що склалася, в подальшій перспективі продовжуватиметься розвиток ринку і зростання частки коворкінгів по відношенню до стандартних офісах. Також, деякі респонденти зазначили тренд щодо збільшення попиту на гібридну оренду (оренда площі в традиційному офісі та коворкінгу). Окрім того, ринок зазнає змін зі збільшенням долі корпоративних користувачів, що в перспективі призведе до змін в інтер'єрах та плануваннях, які будуть ставати все більш унікальними і індивідуальними.

Гнучкий простір став синонімом віддаленої та гібридної роботи і в цьому сегменті ринку пандемія Covid-19 ще більше прискорила інтерес до оренди. Прогнозується, що сектор залучатиме все більше орендарів, що збільшуватиме попит на такі рішення.

 

Цікаво про ремонти: дізнайтесь як оформити дерев'яний ґанок

Источник: propertytimes
 
 
Интересные новости:
16.09.2021
1499
Що потрібно бізнес-командам, щоб відчувати себе комфортно, працюючи поза домом...
18.02.2022
1469
В Україні з листопада для юридичних осіб піднявся тариф на опалення нежитлового фонду, де застосовує...
10.02.2022
23670
У році, що минув, відбулося відновлення орендної активності, після певного затишшя через жорсткі лок...
17.01.2022
1258
Станом на кінець 2021 року показник коворкінгових площ досяг в Україні 99 тисяч квадратних метрів, щ...