Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.531 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 48.068 |
USD | 41.300 | 41.801 | 41.531 |
EUR | 47.600 | 48.300 | 48.068 |
В Україні експлуатується понад 90 000 ліфтів, з яких близько 68 000 уже перевищили граничний 25-річний термін служби. У деяких регіонах, зокрема на Івано-Франківщині, технічно застарілими вважаються понад 90% ліфтів. У Києві лише за квітень цього року зафіксовано кілька інцидентів із різкою зупинкою чи порушенням руху кабіни, що спричинило занепокоєння серед мешканців.
В умовах воєнного часу ситуація ускладнюється: вибухові та звукові хвилі можуть впливати на цілісність будівель, спричиняючи зсуви плит, мікротріщини, деформації шахт та нестабільність кріплень. Ці фактори, які раніше не враховувалися в стандартних підходах до оцінки експлуатаційної безпеки, підкреслюють важливість якісних інженерних рішень, зокрема у ліфтових системах.
У цій колонці розповідаємо про те, чому техніка безпеки ліфтів не є формальністю, яких помилок найчастіше припускаються забудовники та обслуговуючі компанії, і як виглядає відповідальна модель експлуатації в умовах підвищеного ризику. Також ділимося кейсами з української практики та пояснюємо, що має знати мешканець, аби розпізнати ненадійний ліфт до того, як він перестане працювати.
Законом України визначено вимоги до Правил безпеки ліфтів, згідно з якими техобслуговування ліфту має проводитися щомісяця, а техогляд - не рідше ніж раз на рік. Ці ж вимоги є частиною міжнародних стандартів безпеки і якості (EN 81 та ISO 9001).
Важливо розуміти, що названі норми і періодичність їх виконання - не дітище бюрократії, а дієві механізми профілактики аварій, визначені під час випробувань. Актуальне дослідження Health and Safety Executive (HSE), яке було проведене у Великобританії, засвідчило, що щорічні технічні огляди ліфтів попереджають аварії. А більшість інцидентів з підйомниками трапляються саме через зношення компонентів, які не були вчасно замінені.
Якщо техобслуговування і техогляд не проводяться вчасно, або проводяться недостатньо ретельно, а лише декларативно («заради галочки»), це впливає на комплектуючі, які несуть найбільше навантаження: ключові системи безпеки ліфта – канати і троси, гальмівні системи, лебідку та її механізми, двері ліфта, системи безпеки та датчики. Якщо ліфт продовжує експлуатуватися попри те, що один або декілька вузлів безпеки вийшов з ладу, це загрожує серйозними аваріями, такими як: випадкове відкриття дверей під час руху кабіни, неправильне спрацювання гальмівної системи, аварійні зупинки.
Навіть через таку незначну, на перший погляд, несправність як випадкове відкриття дверей під час руху кабіни, людина може випасти у простір між кабіною і стіною шахти, що може спричинити травми або навіть загибель. Якщо через несправність або знос не спрацьовує гальмівна система, ліфт може зупинитися не в рівень з поверхом, а між поверхами, що так само несе ризики травмування для пасажирів.
Проводити моніторинг стану вузлів безпеки в реальному часі дозволяють технології «розумних» комплектуючих, як-от лебідки, які передають дані про к-сть відпрацьованих годин обслуговуючій компанії.
У виборі ліфта, як і у виборі будь-якого транспорту, важлива кожна деталь. Сталь, зокрема, потрібна найвищої якості – лист має бути ідеально рівним, інакше при закриванні дверей кабіни з’являтимуться вм'ятини й потертості – що з часом теж може стати причиною аварії.
Якщо модель, яку пропонує постачальник, значно дешевша за аналоги без зрозумілих обґрунтувань, це може вказувати на використання неякісних матеріалів або відсутність сертифікацій.
Також небезпечні ліфти без відповідних документів та сертифікацій, таких як ISO 9001 або EN 81, а також продукція сумнівних виробників, які не мають представництв в Україні, а отже, не несуть відповідальність за якість, довговічність виробу і безпеку його експлуатації. Якщо постачальник не може надати чітку технічну документацію, гарантії або план обслуговування, це має бути додатковим сигналом про можливі проблеми з якістю та надійністю ліфта.
До факторів ризику додається й людський чинник — порушення правил користування ліфтом під час щоденної експлуатації. Перевезення тварин без належного контролю, користування дітьми без супроводу, спроби самостійно залишити кабіну у разі зупинки, перевантаження або переміщення великогабаритних предметів без участі фахівців — кожне з цих порушень підвищує імовірність аварійних ситуацій.
Безпека починається з моменту введення ліфта в експлуатацію: обслуговування має бути регулярним уже з першого місяця, згідно з експериментально визначеними регламентами. Навіть сучасні “розумні” комплектуючі, які здатні сигналізувати про зношення, не здатні попередити аварію, якщо сервісна компанія не виконує своїх зобов’язань, а користувачі нехтують правилами. Надійність ліфта — це не лише про технічні характеристики й сертифікацію, а й про відповідальність усіх сторін — виробника, обслуговуючої компанії та самих пасажирів.
Автор: Ігор Ткаченко, СЕО групи компаній “Євроформат” Ліфти
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.