РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 41.636 EUR: 48.522
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 41.636
EUR 40.000 41.000 48.522
USD 41.550 41.999 41.636
EUR 48.550 49.249 48.522
Статья

Як правильно готувати проєкти й ефективно управляти публічними інвестиціями - відповіді на запитання громад

Міністерство розвитку громад та територій пояснює, як підготувати проєкти, забезпечити їхню оцінку й включення до Єдиного проєктного портфеля. Представлено відповіді на запити громад щодо управління публічними інвестиціями
1818
Сегодня

Від теорії до практики: як громадам готувати інвестиційні проєкти

Підготовка та оцінка публічних інвестиційних проєктів - це складне, але необхідне завдання. У рамках реформи управління публічними інвестиціями оновлені процеси та алгоритми дій.

Ініціаторами проєктів виступають органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також юридичні особи з державною (комунальною) часткою власності. Вони відповідають за розробку проєктної документації та підготовку техніко-економічного обґрунтування.

Завершено формування Єдиного проєктного портфеля публічних інвестицій держави (ЄПП) на 2026 рік. До нього увійшли перші програми публічних інвестицій та публічні інвестиційні проєкти, подані органами державної влади та підпорядкованими ним установами та організаціями, після їх оцінки та пріоритезації. Мінрозвитку зібрало та підготувало вичерпні відповіді на найбільш поширені питання громад під час тренінгів щодо управління публічними  інвестиціями. Із загальною інформацією щодо управління публічними інвестиційними проєктами можна ознайомитися на платформі DREAM за посиланням.

Питання від представників громад були зібрані в межах тренінгу з управління публічними інвестиціями, який відбувся в рамках програми «Green Cities, Infrastructure and Energy Programme», яка впроваджується Міністерством закордонних справ та розвитку Великої Британії, за підтримки Національного агентства інфраструктури та трансформації послуг Великої Британії та PwC в Україні.

Абревіатури

  • УПІ - управління публічними інвестиціями (англ. PIM - public investment management)
  • СПІ - Середньостроковий план пріоритетних публічних інвестицій держави
  • ЄПП - Єдиний проєктний портфель публічних інвестицій
  • ПІП - публічний інвестиційний проєкт

Як відобразити в СПІ та ЄПП великий проєкт, якщо ініціатор може профінансувати лише частину, а решту планує залучити від міжнародних партнерів або з Держбюджету?

СПІ регіону (громади) не визначає конкретні проєкти, може лише містити інформацію про діючі проекти, які вже реалізуються та повністю забезпечені фінансуванням у попередній або поточний рік. СПІ визначає пріоритетні галузі та основні напрями публічного інвестування. 

Необхідні кроки для включення в ЄПП. Спочатку проєкт необхідно обґрунтувати, тобто підготувати попереднє ТЕО і за потреби - інвестиційне ТЕО. Проєкт має відповідати пріоритетним (основним) напрямам інвестування, пройти галузеву (секторальну) оцінку і бути включеним до Секторального портфеля, а потім - до ЄПП держави, щоб претендувати на фінансування з державного бюджету. Якщо проєкт відповідає цілям вже існуючої програми публічних інвестицій в ЄПП держави, потрібно зазначити таку програму під час внесення в систему DREAM. Розпорядник програми перевірить проєкт на відповідність критеріям та умовам фінансування  і, у разі підтвердження проєкт включається в програму для подальшого співфінансування. Звертаємо увагу, що проєкт для претендування на підтримку фінансування з державного бюджету також має бути включений у ЄПП територіальної громади.

Відповідно до статті 75-2  Бюджетного кодексу фінансове забезпечення заходів з підготовки та реалізації публічних інвестиційних проєктів та програм публічних інвестицій може здійснюватися коштом місцевого бюджету та/або з наданням місцевої гарантії виключно щодо відповідних проєктів та програм, включених до єдиного проєктного портфеля публічних інвестицій регіону (територіальної громади).

Так само, відповідно до ст. 33-1 Бюджетного кодексу фінансове забезпечення заходів з підготовки та реалізації публічних інвестиційних проєктів та програм публічних інвестицій може здійснюватися коштом державного бюджету та/або з наданням державної підтримки виключно щодо відповідних проєктів та програм, включених до єдиного проєктного портфеля публічних інвестицій держави.

Чи потрібно в СПІ вносити всю суму проєкту, який триває, наприклад, 7 років, чи лише витрати на 3 планові роки? Як часто оновлюються СПІ та ЄПП?

СПІ регіону (громади) не визначає обсяги фінансування конкретних проєктів. СПІ визначає пріоритетні галузі (сектори) та основні напрями публічного інвестування відповідно до цілей державної політики в розрізі сфер діяльності для регіону (територіальної громади), відповідний орієнтовний розподіл бюджетних коштів, наскрізні стратегічні цілі здійснення публічних інвестицій (стаття 75-2  Бюджетного кодексу). 

СПІ територіальної громади готується і схвалюється одночасно з прогнозом місцевого бюджету. Обсяги публічних інвестицій визначаються виходячи з можливостей місцевого бюджету, а також уже підписаних та/або діючих угод з донорами та партнерами.

Зміни до СПІ протягом року не можна вносити - ані на національному, ані на регіональному, ані на місцевому рівнях. Він переглядається та оновлюється лише один раз на рік під час чергового циклу планування.

Загальна вартість проєкту зазначається лише у ЄПП, а на три планові роки вноситься лише необхідна сума фінансування, розбита по роках. СПІ на три роки уточнюється щороку (наприклад, цього року формується СПІ 2026–2028, наступного - СПІ 2027–2029). Так само щорічно оновлюється і ЄПП. Проєкти, що вже фінансуються і є в ЄПП-2026, автоматично включаються у наступні портфелі з урахуванням звіту про їхню поточну реалізацію з урахуванням обсягу фінансування на наступні роки.

Чи повинні діючі проєкти (на які скеровується не менше 70% інвестицій) автоматично включатися в Додаток 1 Середньострокового плану публічних інвестицій (СПІ)?    

Ні. В Додаток 1 СПІ включаються не самі проєкти, а лише пріоритетні галузі (сектори) і основні напрями публічного інвестування за галузями (секторами). Діючі проєкти зазначено за секторами для того, щоб забезпечити фінансування для завершення розпочатих/діючих проєктів.  У перший рік запровадження нових підходів управління публічними інвестиціями  такі проєкти також проходять всі етапи підготовки та відбору, як і нові проєкти, але за спрощеною процедурою.

Діючі проєкти слугують орієнтиром для формування обсягу публічних інвестицій на рік при підготовці Бюджетної декларації. Особлива увага приділяється проєктам, що фінансуються коштом кредитів та грантів міжнародних фінансових організацій (МФО), оскільки їхній обсяг на наступний рік відомий.

Якщо за проєктом розроблено проєктно-кошторисну документацію (ПКД) та проведено експертизу, чи вважається він проєктом на стадії реалізації, на який можна спрямувати 70% інвестицій?

Ні. Наявність ПКД лише полегшує подальшу розробку інвестиційного ТЕО, але не свідчить про початок реалізації проєкту. Проєкт вважається на стадії реалізації, коли фактично виконуються будівельні роботи і є підтверджене джерело фінансування (наприклад, підписана угода про грант чи кредит під державні/місцеві гарантії, або здійснено співфінансування з державного бюджету  в поточному році).

Чи розробка проєктно-кошторисної документації (ПКД) має відбутись вже під час підготовки повного інвестиційного ТЕО проєкту та чи означає це, що така робота вже на цьому етапі проєкту має бути замовлена ініціатором у третьої сторони?

Якщо проєкт відповідає СПІ та стратегії регіонального розвитку і наявні кошти на розробку ПКД, то ПКД можна замовити, навіть разом з інвестиційним ТЕО. Однак, наявність ПКД на цьому етапі не гарантує доступу до фінансування з Держбюджету.

Чи має обсяг ЄПП відповідати граничному обсягу СПІ? Як відбувається пріоритезація та фінансування?    

Обсяг ЄПП не обовязково має відповідати граничному обсягу СПІ на відповідний рік. СПІ визначає лише орієнтовний граничний розподіл публічних інвестицій, а не конкретні обсяги.  ЄПП формується, виходячи з потреби у фінансуванні всіх включених до нього проєктів та програм. ЄПП є переліком проєктів, які пройшли оцінку відповідно до вимог Порядку оцінки публічних інвестиційних проєктів та програм публічних інвестицій (затверджено постановою КМУ від 28.02.2025 №527)  і претендують на фінансування. 

ЄПП формується відповідно до вимог Порядку формування єдиного проєктного портфеля публічних інвестицій держави (регіону, територіальної громади) і галузевого (секторального) проєктного портфеля держави (регіону, територіальної громади) (затверджено постановою КМУ від 28.02.2025 №527).

Чи планується, що економічний аналіз для проєкту буде проводити співробітник(ки) структурного підрозділу, чи цей тип аналізу має замовлятись у  третьої сторони?

Економічний аналіз може підготувати фахівець Вашої команди. Жодних обмежень не існує - потрібні лише відповідні знання та навички.

Що робити, якщо за результатами оцінки виявиться, що проєкт, який вже реалізовується, має бути відхилено як неефективний?

Якщо проєкт визнано неефективним, його необхідно скоригувати, внісши зміни, які підвищать його ефективність для сектора та громади. У першу чергу, необхідно додатково проаналізувати проєкт, зауваження до нього в ході оцінки та зрозуміти причини відхилення: це була технічна помилка в документації, чи проєкт справді втратив актуальність і не призведе до позитивних змін у секторі. Вчасно зупинений проєкт приносить менше збитків, ніж реалізація завідомо неефективної ініціативи чи не актуального проєкту.

Чи потрібне ТЕО для проєктів вартістю до 10 млн грн, і якого змісту воно повинно бути?    

Так, потрібно готувати Попереднє ТЕО  та інвестиційне ТЕО для всіх проєктів, включно з тими, вартість яких становить до 10 млн грн. Для проєктів вартістю до 50 млн грн (і відповідно, до 10 млн грн) застосовуються спрощені вимоги до змісту ТЕО. 

Чи потрібно готувати ПІП для кожного проєкту будівництва?

У разі наявності декількох проєктів будівництва або ПКД на одному й тому ж об'єкті, доцільно такі заходи об'єднати  в один ПІП, якщо вони мають спільну мету (наприклад , ресурсоефективність, енергоефективність об'єкта, зменшення витрат на утримання в майбутньому). Окремі проєкти будівництва будуть складовими частинами цього єдиного ПІП.

Як розподілити функціонал відповідальних департаментів, якщо їх декілька в певному секторі?

Необхідно уникати конфлікту інтересів. Застосовуйте секторальний підхід:  оцінку публічного інвестиційного проєкту  її має здійснювати той підрозділ, який не вносив і не готував проєкти в систему DREAM. Тобто, навіть якщо один департамент є відповідальним за сектор загалом, функцію оцінки мають виконувати незалежні фахівці.

Як представники влади на місцевому та регіональному рівнях можуть уникнути дублювання проєктів і програм із державним рівнем (наприклад, модернізація ТЕЦ)? Як здійснюється комунікація?

СПІ та ЄПП на всіх рівнях (місцевому, регіональному та державному) мають бути синхронізовані між собою. Порядок дій для уникнення дублювання:

1. Необхідно ознайомитися з уже затвердженими ЄПП держави на 2026 рік та СПІ держави  на 2026–2028 роки. Профільні центральні органи виконавчої влади (ЦОВВ) уже внесли туди програми, які входять до пріоритетних напрямів публічного інвестування (наприклад, Міненерго щодо маневрової генерації).

2. Наступний етап - організувати комунікацію з відповідним профільним міністерством, щоб узгодити необхідність подачі проєкту в рамках уже існуючої програми публічних інвестицій, якщо він ще не був внесений. Таким чином, якщо проєкт (як-от модернізація ТЕЦ) є потенційно складовою програми публічних інвестицій держави, то його слід подати з врахуванням напряму та показників цієї програми, щоб забезпечити технічну можливість включення проєкту у разі його погодження.

Як ПІП корелюється з обласними цільовими програмами (ОЦП)? Це мають бути нові окремі програми, одне із завдань для діючих чи взагалі не бути частиною ОЦП?

З цільових програм необхідно виділити складник капітальних інвестицій. Якщо цей складник відповідає визначенню «програма публічних інвестицій», то її оформлюють як окрему програму. В рамках цієї програми публічних інвестицій фінансуються ПІП, що відповідають її критеріям.

Якщо на місцевому та регіональному рівні є бажання потрапити в ЄПП держави, чи повинні проєкт або програма спочатку пройти затвердження на своєму рівні, а потім - у секторальний та ЄПП держави?

Так. ЄПП держави на 2026 вже включає програми публічних інвестицій, в які громади зможуть подавати свої проєкти для отримання фінансування через ці програми. Для цього проєкт повинен бути схвалений у ЄПП громади або регіону, включений до відповідного секторального проєктного портфеля публічних інвестицій. І після відкриття відбору у зазначену програму та відповідності критеріям проєкт буде включено до програми.

 Понад 80 підприємств обговорили перспективи та інструменти підтримки галузі 

Читайте більше новин про відбудову України у спецтемі на Build Portal 

Источник:
mindev
Фото:
mindev
Рубрика:
Читайте все статьи рубрики
Общестроительные новости
Українці, що ви думаєте з цього приводу? Давайте обговорювати!
Не стійте осторонь – вільно діліться своєю думкою з іншими людьми.
Але, будь ласка, будьте ввічливі та дотримуйтесь правил коментування. ПОСИЛАННЯ ЗАБОРОНЕНІ, та блокуються автоматом.
Заборонені будь-які посилання (коментар з посиланням не може бути доданий, він автоматично блокується)

Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання

Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.

Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.

Будь ласка, поставтеся до цих правил з повною відповідальністю.
Якщо дії коментованого шкодять читачам, рекламодавцям, співробітникам Build Portal або всій нашій спільноті, ми можемо заблокувати користувача.
Читать полностью Скрыть
Сегодня
1502
Містобудівний кадастр є основою для формування сучасної, прозорої та ефективної системи просторового...
Вчера
3848
Рахункова палата виявила суттєві порушення в реалізації експериментального проєкту із захисту критич...
15 октября 2025 г.
1321
Уряд оновив правила локалізації у публічних закупівлях - відтепер виробники, які бажають продавати д...
22 сентября 2025 г.
3462
Згідно з цим документом, під час воєнного стану та рік після його закінчення доступ до дан...
13 августа 2025 г.
3698
Інвестиційні проекти, які можна буде компенсувати через власні податки підприємства, мають бути реал...
12 сентября 2025 г.
189959
Build Portal зібрав думки будівельної еліти, профільних експертів та представників влади щодо н...
21 августа 2025 г.
3464
Міст матиме довжину 112 метрів та ширину 14 метрів. Він складатиметься з двох рівнів: верхній сполуч...
20 августа 2025 г.
7534
Проєкт став черговим прикладом динамічного розвитку архітектурного середовища Тирани, де останніми р...
19 августа 2025 г.
10628
Компанія створила три окремі зони – аквапарк з інтерактивними водними елементами, лісопарк з в...
14 октября 2025 г.
3215
14-16 жовтня в МВЦ, м. Київ відбудеться Міжнародна виставка будівельних технологій, матеріалів ...
17 сентября 2025 г.
3059
September Fest — головний міський урбан фестиваль цієї осені, де поєднуються архітектура, куль...
Почтовая рассылка Build Portal для участников строительного бизнеса
Только самое важное
*один раз в неделю
Анна Гонтаренко, Виконавча директорка Українського Центру Сталевого Будівництва у Головному щор...
Юрій Обух, директор Рууккі Україна розповів про незмінний курс компанії до інновацій і без...
BUILD PORTAL - Агрегатор новин
  • Збираємо всі існуючі новини будівельного ринку в одному місці
  • Унікальний "SMART рубрикатор" (розумний рубрикатор): це дуже деталізований по кожному напрямку рубрикатор аби ви змогли швидко знайти всі згруповані матеріали з потрібної теми
Build portal - українське народне медіа - без впливу оліграхів та влади!

Ивент
АНОНС: BUSINESS DAY КБУ та круглий стіл на тему «Зелені навички для відновлення України: діалог влади та бізнесу» відбудуться 08 жовтня 2025 року! (ЗАХІД ВЖЕ ВІДБУВСЯ)
Під час BUSINESS DAY КБУ будівельна спільнота та представники влади разом з міжнародними партнерами об'єднаються для обговорення поточних викликів галузі та ефективної координації зусиль щодо майбутньої відбудови України
Киев
8
октября
необходима регистрация