РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 41.319 EUR: 42.993
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 41.319
EUR 40.000 41.000 42.993
USD 41.150 41.649 41.319
EUR 43.100 43.800 42.993
Новость

Deutsche Bahn і Укрзалізниця: що може піти не так?

Чи готова Україна до нових стандартів залучення інвестицій?
1372
03 февраля 2020 г.




Deutsche Bahn та Укрзалізниця


22 січня в Давосі Міністр інфраструктури Владислав Криклій та Керівник департаменту міжнародних зв’язків Deutsche Bahn (DB) Йенс Грефер підписали Угоду про наміри щодо подальшої співпраці в транспортній галузі та розвитку АТ «Укрзалізниця». Новина про те, що приватна іноземна компанія буде реформувати українську залізницю, викликала бурхливе обговорення в ЗМІ і в соціальних мережах.

Тепер заживемо?

Чи впевнений я, що підписання Меморандуму означає дійсно реальні кроки зі зміни інвестиційного клімату в Україні? Щодо цього є великі сумніви. Давайте пройдемося по них по порядку.

Так про що ж домовилися

Почнемо з того, що різні учасники процедури підписання діляться з пресою суперечливими даними. Слова президента, прем'єра, міністра інфраструктури і представників DB, м’яко скажемо, відрізняються. Спочатку мова йде про передачу залізниці в управління на умовах концесії, потім концесію заперечують, пізніше заперечують і взагалі передачу в управління, залишивши лише консультування з питань реформування. Те, що сказав президент і прем'єр в Давосі — це дуже важливо. І вони повинні ставитися до сказаного більш, ніж серйозно.

Німецькій стороні це цікаво. В Україні 19 тис. км залізниць. DB розширює і масштабує власний бізнес. Вони знають, як працювати. Не забуваємо, що Меморандум — це тільки наміри. Ще жодна влада в Україні не говорила про те, що вона проти залучення інвестицій і проти підвищення інвестиційної привабливості України. Однак слова і дії — це не одне і те ж. Законодавство для розвитку державно-приватного партнерства є вже давно. Це і ЗУ «Про державно-приватне партнерство» 2010 року, і торішній закон «Про концесію», і галузеві концесійні закони.

Що може, як зазвичай, перешкодити

Плани передачі автомобільних доріг в концесію існують як мінімум з 1999 року, але на сьогодні день жодна дорога в концесію не передана. На те є кілька причин.

У залученні інвестицій повинна бути зацікавленість держслужбовців на всіх рівнях. Тоді не знадобляться анонсовані Володимиром Зеленським у тому ж Давосі «бізнес-няні»
Перша — бюрократичний апарат. У залученні інвестицій повинна бути зацікавленість держслужбовців на всіх рівнях. Тоді не знадобляться анонсовані Володимиром Зеленським у тому ж Давосі «бізнес-няні» для інвесторів з портфелями понад 100 тис доларів.

Друга — боязнь вжити непопулярних рішення. Адже приватний інвестор буде або встановлювати економічно обґрунтовані тарифи, або наполягати на серйозних дотаціях з бюджету. До слова, DB так і працюють. У самій Німеччині на модернізацію залізниць виділяють з бюджету 62 млрд євро на найближчі 10 років. Пошуки «зради», полювання на відьом, це все стало обов’язковою складовою прийняття будь-якого більш-менш серйозного економічного рішення в нашій країні. Падіння політичного рейтингу лякає політиків більше, ніж падіння макроекономічних показників.

Що ще не так з інвестиціями

В Україні немає довгострокового плану розвитку держави. Всі приходять на п’ять років. Уряди змінюються і того частіше. Вектор розвитку змінюється з кожними виборами. Масштабні проекти, як у випадку із залізницею, що не реалізовуються за два роки. Інвестиції — це завжди гра вдовгу.

Міністр фінансів Оксана Маркарова в інтерв'ю одній з радіостанцій заявила, що для прискорення зростання економіки необхідно інвестувати не менше $10 млрд на рік. І це реальна цифра, здатна оживити українську економіку. Приблизно така сума прямих іноземних інвестицій надходила в Україну в 2007—2008 роках. Всі ми відчували тоді, як економіка починає злітати. Після критичного падіння припливу інвестицій в 2014 році до рівня 0,4 млрд, його вдалося трохи підняти, але до потрібного рівня піднімати треба ще рівно в 5 разів.

Інвестор не відчуває себе впевнено, стабільно і захищено. У нас є гучні прецеденти з Арселором, Укртелекомом і Приватом. Є заборона на виведення законно отриманої валютної виручки за кордон. Є постійні зміни податкового законодавства. Поки все це відбувається, вкладення іноземних інвесторів в українську економіку будуть мінімальні.

Повертаючись до питання залучення інвестицій у розвиток інфраструктури. Без розвиненої інфраструктури жоден нормальний інвестор до нас не зайде. Адже він не зможе елементарно вивезти свою продукцію.

Для України інфраструктура особливо важлива, враховуючи її географічне положення. Ми ідеальний транзитний вузол і повинні на цьому заробляти.

Чи є пророк у своїй вітчизні?

Чи вважаю я, що розвивати українську інфраструктуру можна тільки шляхом передачі в управління приватним структурам? Так, вважаю.

Українська влада за 30 років не зробила нічого не тільки для розвитку інфраструктурних проектів, але навіть не в змозі підтримати те, що є. Доля залізниці зараз в руках чиновників, особистий дохід яких не залежить від її прибутковості. Тільки приватний менеджер, зарплата і бонуси якого прив’язані до успішної реалізації проекту, буде дійсно його розвивати. Він не буде зацікавлений у відкатах, тому що в разі їх розкриття, він позбудеться роботи, і жодна інша приватна структура з нормальною службою безпеки не прийме його в топ менеджмент. А чиновник, викритий у корупційних діях, як показує український досвід, швидше за все залишиться безкарним і буде продовжувати роботу, нехай не в цьому міністерстві, але на тій же державній службі.

Підбиваючи підсумки, хочу підкреслити, що залучення інвестицій — це складна системна робота. І сподіваюся, що у випадку з DB слова і справи наших політиків в черговий раз не розійдуться. А поки чекаємо підписання остаточних домовленостей, запланованого, за заявою Прем'єр-міністра Олексія Гончарука, на 5 лютого.


Руслан Редька, керуючий партнер ЮК Legal House

Читайте також про те, як у самій німецькій компанії бачать умови співпраці з Укрзалізницею.

Джерело:
nv
03 февраля 2020 г.
1331
Міністр інфраструктури Владислав Криклій повідомив, який порт України візьме участь у концесійному к...
03 февраля 2020 г.
5637
Кабмін хоче передати сім залізничних вокзалів України у концесію на термін у 20 років. Мова також йд...
31 января 2020 г.
1205
Міністерство цифрової трансформації обіцяло 30 січня урочисто презентувати запуск програми «Ді...
Українці, що ви думаєте з цього приводу? Давайте обговорювати!
Не стійте осторонь – вільно діліться своєю думкою з іншими людьми.
Але, будь ласка, будьте ввічливі та дотримуйтесь правил коментування. ПОСИЛАННЯ ЗАБОРОНЕНІ, та блокуються автоматом.
Заборонені будь-які посилання (коментар з посиланням не може бути доданий, він автоматично блокується)

Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання

Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.

Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.

Будь ласка, поставтеся до цих правил з повною відповідальністю.
Якщо дії коментованого шкодять читачам, рекламодавцям, співробітникам Build Portal або всій нашій спільноті, ми можемо заблокувати користувача.
Читать полностью Скрыть
20 ноября 2024 г.
3956
Верховна Рада України на засіданні 19 листопада ухвалила у другому читанні проєкт закону про державн...
19 ноября 2024 г.
3735
На 2025 рік Уряд виділяє на виплату компенсацій лише 4 млрд гривень – щонайменше вдвічі меншу ...
12 ноября 2024 г.
3912
В той же час Україна потребує 5 мільярдів доларів для термінового відновлення інфраструктури...
Вчера
660
Современные реалии строительной отрасли требуют высокой квалификации, опыта работы с инновационными ...
23 ноября 2024 г.
642
Разновидности, материал изготовлений и особенности шармов...
23 ноября 2024 г.
4456
Особлива увага приділялася середньовічним технікам, зокрема, відновленню даху, відомого як «лі...
Сегодня
1529
26 листопада 2024 року в Києві відбудеться конференція-діалог "Забезпечення доступу до фінансування ...
11 ноября 2024 г.
1447
18 грудня 2024 року відбудеться UKRAINIAN SPECIAL BUILDING AWARDS IBUILD 2024, де будуть відзна...
11 ноября 2024 г.
1328
29 листопада відбудеться семінар та вебінар ФІНАНСУВАННЯ БУДІВНИЦТВА - 2024/2025! Житло (квартири, п...
Почтовая рассылка Build Portal для участников строительного бизнеса
Только самое важное
*один раз в неделю
Андрей Озейчук – строитель с 27-летним опытом, основатель компаний Rauta, Kovlar и Teza, предс...
26 июня 2023 г.
402
Андрій Озейчук – будівельник з 27-річним досвідом, засновник компаній Rauta, Kovlar та Teza, г...
18 марта 2024 г.
3740
BUILD PORTAL - Агрегатор новин
  • Збираємо всі існуючі новини будівельного ринку в одному місці
  • Унікальний "SMART рубрикатор" (розумний рубрикатор): це дуже деталізований по кожному напрямку рубрикатор аби ви змогли швидко знайти всі згруповані матеріали з потрібної теми
Build portal - українське народне медіа - без впливу оліграхів та влади!