Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.253 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 43.563 |
USD | 41.150 | 41.649 | 41.253 |
EUR | 43.370 | 44.039 | 43.563 |
Питання щодо необхідності отримання ліцензії генеральним підрядником виникає досить часто на підготовчому етапі будівельних проєктів, особливо тоді, коли генеральний підрядник безпосередньо не виконуватиме будівельні роботи. Це пов'язано як із нечіткістю законодавчих норм, так і з тим, що зараз система ліцензування в будівельній сфері перебуває на проміжній стадії реформування, і частину попередніх правил скасували, а нові ще не затвердили. Про основні аспекти, на які потрібно зважати при вирішенні питання щодо отримання ліцензії генеральним підрядником, розповіла юрист практики нерухомості та будівництва Ірина.
Які об'єкти потребують ліцензії?
За загальним правилом, для здійснення будівництва об’єктів вимагається ліцензія. Проте для ухвалення рішення щодо отримання ліцензії генеральним підрядником потрібно враховувати такі два фактори: клас наслідків об'єкта будівництва та роль генерального підрядника в будівництві.
По-перше, ліцензія на здійснення будівництва вимагається не для всіх об'єктів, а лише для тих, що належать за класом наслідків до об'єктів із середніми чи значними наслідками (СС2 або СС3).
Нагадаємо, що всі об'єкти будівництва в Україні класифікуються залежно від можливої небезпеки та матеріальних збитків за трьома класами наслідків:
Отже, для будівництва об'єктів СС1 (наприклад, індивідуальних (садибних) житлових будинків) отримання ліцензії не вимагається. Для здійснення будівельних робіт щодо об’єктів СС2 або СС3 (наприклад, готелів, торгово-розважальних комплексів, багатоповерхових будинків) ліцензія необхідна.
По-друге, обов'язковість отримання ліцензії саме генеральним підрядником залежить від його ролі в реалізації проєкту. Тобто, якщо генеральний підрядник залучатиметься до безпосереднього виконання будівельних робіт, отримання ним ліцензії на відповідні роботи є обов'язковим.
Чи потрібна ліцензія генпідряднику?
Втім, законодавство не дає однозначної відповіді на запитання, чи потрібно отримувати ліцензію генеральному підряднику, який самостійно не виконуватиме жодних будівельних робіт.
На рівні законів є досить абстрактна вимога про те, що ліцензія є обов'язковою для здійснення «господарської діяльності з будівництва об’єктів» без роз'яснення, які саме дії охоплює цей термін.
Втім, у березні 2016 року Кабінет Міністрів затвердив новий перелік видів будівельних робіт, що підлягали ліцензуванню, у якому діяльність генерального підрядника вже не згадувалася. Саме це й призвело до виникнення неточності щодо того, чи підлягає така діяльність ліцензуванню. Ситуація погіршилася, коли нещодавно перелік видів будівельних робіт, що підлягають ліцензуванню, був скасований. Втім, про це зазначимо трохи пізніше.
Отже, з 2016 року на запитання, чи повинен генеральний підрядник, який самостійно не виконує жодних будівельних робіт, отримувати ліцензію, немає однозначної відповіді. Через це, як правило, для ухвалення рішення щодо цього питання доцільно аналізувати, які саме функції виконує генеральний підрядник під час будівництва та чи вимагають вони отримання ліцензії, а також звернутися до відповідних державних органів для надання роз'яснення щодо кожного конкретного проєкту.
Зупинення ліцензування в сфері будівництва: що відбувається?
Для повноцінного функціонування системи ліцензування будівельної діяльності недостатньо лише норм законів, якими встановлюється його обов'язковість. Мають бути затверджені також і підзаконні нормативно-правові акти, якими деталізується процедура отримання ліцензії та провадження ліцензованої діяльності. Втім, 13 березня 2020 року Кабінет Міністрів України скасував підзаконні акти, які регулювали ліцензування у будівельній сфері, без ухвалення нових їм на зміну.
За відсутності достатньої нормативно-правової бази з березня 2020 року ліцензування будівельної діяльності фактично не здійснюється. Оскільки на рівні закону залишається чинною вимога щодо отримання ліцензії для будівництва об'єктів СС2 та СС3, таке зупинення ліцензування обмежує доступ на ринок для нових суб'єктів господарювання, які не мають ліцензії.
16 липня 2020 року у Верховній Раді України було зареєстровано проєкт закону, який передбачає скасування ліцензування діяльності з будівництва об’єктів та запроваджує можливість її здійснення за наявності в штаті сертифікованих виконавців окремих видів робіт (послуг) або в разі укладення з ними цивільно-правових договорів. Наразі зазначений проєкт закону все ще опрацьовується в комітетах Верховної Ради.
Втім, у січні 2021 року Міністерство розвитку громад та територій України висловило протилежну позицію, відповідно до якої ліцензування діяльності з будівництва об’єктів незабаром буде відновлено.
Отже, обов'язковість отримання ліцензії генеральним підрядником потрібно встановлювати в кожному окремому випадку, враховуючи роль генерального підрядника в реалізації проєкту та функції, які на нього покладені. Проте варто зважати на те, що зараз процедура ліцензування будівельної діяльності в Україні перебуває в стадії реформування та фактично не функціонує. Визначеності щодо того, чи буде ліцензування відновлено або остаточно скасовано, все ще немає. Ми тримаємо руку на пульсі та продовжуємо відслідковувати зміни в регулюванні цього питання.
Ірина Лопушенко
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.