Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.862 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 43.516 |
USD | 41.710 | 42.180 | 41.862 |
EUR | 43.300 | 44.030 | 43.516 |
Детройт, розташований у штаті Мічиган на кордоні з Канадою, відомий своєю індустріальною історією. Місто було серцем американської автопромисловості та навіть мало неофіційну назву Motor City. Однак Детройт зіткнувся із серйозними економічними проблемами через закриття автозаводів легендарних американських корпорацій. Це мало надзвичайно жорсткі соціальні наслідки. Сьогодні місто поступово відновлюється, але цей шлях буде довгим.
Передісторія
Становлення США, як світової наддержави, та розквіт американської економіки зокрема значною мірою відбулися завдяки Другій світовій війні. Важко сказати, який внесок Сполучених Штатів у загальну перемогу більший – чи то участь у бойових діях на двох фронтах (в Європі та на Тихому океані), чи то різке збільшення виробництва оборонної та цивільної продукції, яка постачалася за ленд-лізом до країн антигітлерівської коаліції, що вели запеклу боротьбу проти країн «вісі зла» – Німеччини, Італії та Японії. Тоді це називали «арсеналом демократії» - забезпечуючи інші країни необхідним, США фактично захищали життя своїх солдатів. Країна також нарощувала власний індустріальний потенціал, що заклало основу для посилення ролі США у післявоєнному світі.
Але до чого тут Детройт? Під час Другої світової війни це місто стало одним із найбільших виробничих центрів, де випускали автомобілі, танки та іншу техніку. Детройт став центром автомобільної промисловості ще на початку XX століття завдяки наявній індустріальній базі, зокрема заводам Ford, Packard, Dodge, General Motors, Chrysler та інших.
У 1941 році в передмісті Детройта, Уоррені, було побудовано Детройтський танковий арсенал - найбільше у світі танкобудівне підприємство. Воно виробило більше танків, ніж уся промисловість Третього рейху, а поруч із ним розташовувалося Головне автобронетанкове управління Армії США.
Однак із часом "золотий вік" Детройту як автомобільної та танкової столиці США залишився у минулому. У другій половині XX століття місто поступово втрачало свої позиції, що завершилося банкрутством 18 липня 2013 року. Загальна сума боргу міста тоді сягала $18 млрд.
Занепад міста
Економічна ситуація в Детройті почала погіршуватися ще з 1950-х років. Основними причинами стали:
У 1960-х роках почалася глобальна конкуренція з боку японських та німецьких автовиробників, що пропонували більш економічні автомобілі.
У 1973 та 1979 роках нафтові кризи призвели до подорожчання бензину, що зробило великі та неекономічні американські авто менш привабливими для покупців. Це спричинило масове закриття автозаводів у Детройті. Автопромисловість, що забезпечувала близько 60% промислового потенціалу міста, зазнала колапсу.
Після Другої світової війни потреба в танках значно зменшилася, а із закінченням Холодної війни зник і головний ворог. У 1996 році танковий завод у Детройті закрили, а виробничі потужності перенесли до штату Огайо.
Усе інше мало характер наслідків. Закриття автомобільних заводів означало ліквідацію робочих місць. Масове безробіття спричинило переїзд людей до дешевших передмість або інших штатів, де була робота. Як наслідок – населення Детройту скоротилося з 1,8 млн на початку 1950-х років до 700 тис. осіб у 2012 році.
Це призвело до зниження вартості нерухомості, зростання бідності, расових конфліктів і злочинності. Детройт швидко набув поганої слави як одного з найнебезпечніших міст США. Чимало районів міста перетворилися на небезпечні гетто. Хмарочоси, заводи та цілі житлові квартали стояли в запустінні та руйнувалися від часу та вандалізму.
На додаток до усього, криза 2008 року змусила багатьох мешканців покинути свої будинки через іпотечні борги, що призвело до подальшого занепаду міської економіки. Занепад торкнувся навіть базових послуг, як-от вуличне освітлення та прибирання сміття, а система громадського транспорту не була розвинута з самого початку.
Свого часу Детройт став одним із перших міст у США, де після війни почали будувати мережу швидкісних магістралей і транспортних розв'язок. У ті роки розвиток громадського транспорту в автомобільній столиці Америки вважали недоречним, адже передбачалося, що всі мешканці користуватимуться авто, виробленими саме тут.
Новий старт через банкрутство
Протягом останніх десятиліть уряд штату та федеральна влада не припиняли спроб відновити Детройт. Новою точкою відліку стало банкрутство міста. Після оголошення банкрутства було проведено реструктуризацію боргів, що дало змогу стабілізувати фінанси міста та знизити боргове навантаження. Хоча Детройту довелося скоротити витрати та продати частину майна.
Частину боргу у розмірі $7 млрд списали, а місто отримало підтримку від штату та федеральної влади. Програми фінансування спрямовували кошти на будівництво, розвиток інфраструктури та підтримку малого бізнесу.
Допомога від влади була скоріше не у формі прямих фінансових вливань, а через фінансування за різними федеральними програмами: житлового будівництва, розвитку інфраструктури та підтримки малого бізнесу.
Другим найважливішим напрямком стало залучення державних та приватних інвестицій у нові виробництва, будівництво, сферу послуг та туризм. Державні та приватні інвестиції сприяли модернізації заводів Ford і General Motors, відкриттю нових підприємств, офісів і культурних об’єктів. Особливу увагу приділяли розвитку інноваційних секторів - стартапів, освітніх ініціатив, новітніх технологій. Ці сектори для свого розвитку отримували субсидії.
Третім напрямком відновлення стала часткова реновація центру міста, що мало стати магнітом для туристів та бізнесу. Відновили історичні будівлі, культурні та розважальні об’єкти, додали озеленення та освітлення вулиць.
Не менш важливим став соціальний напрямок роботи, оскільки без зниження рівня криміналу та соціальної напруги неможливо взагалі говорити про будь-який успіх повернення міста до нормального життя. Спеціальні соціальні програми допомогли підтримати бідні верстви населення та знизити рівень безробіття. Окремі райони міста почали залучати молодих спеціалістів та студентів.
У дусі сучасної урбаністики в Детройті активно розвивають громадський транспорт. У місті з нуля побудували нову трамвайну лінію, яку планують розширити до повноцінної мережі. Це фактично означає відродження трамвая в Детройті після того, як остання його лінія була демонтована ще в 1956 році.
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.